Pienin askelin menestykseen – vinkit tavoitteiden asettamiseen
Tässä artikkelissa lähdemme pienin askelin menestykseen ja saat vinkit tavoitteiden asettamiseen.
Tavoitteiden asettaminen on yksi yrittäjyyden kulmakivistä, mutta herkälle yrittäjälle se voi tuntua haastavalta. Täydellisyyden tavoittelun kanssa liian suuret tavoitteet voivat johtaa ylisuorittamiseen ja uupumiseen.
Pureudutaan siihen, miten herkät yrittäjät voivat asettaa realistisia tavoitteita, pilkkoa ne hallittaviksi kokonaisuuksiksi, seurata edistystään ilman stressiä ja saavuttaa lisää aikaa perheelle ja harrastuksille.
Miksi tavoitteita kannattaa olla?
Tavoitteet antavat toiminnalle suuntaa ja auttavat pitämään keskittymisen olennaisessa. Herkkä yrittäjä saattaa kokea, että tavoitteiden asettaminen tuo liikaa painetta. Toisaalta ilman tavoitteita voi olla vaikea tietää, minne on menossa.
Aikaisemmin ajattelin olevan mahdollista tietää minne on menossa, vaikkei varsinaisia tavoitteita olisi asettanut. Enkä varsinkaan uskonut, että tavoitteiden kirjaaminen mihinkään auttaisi niihin pääsemisessä. Vähänpä tuolloin ymmärsin.
Tavoitteiden kirjaaminen – joko kalenteriin/vihkoon tai tiedostoon – niin että ne on helposti tarkistettavissa, on tärkeää. Aina ei muista muutaman kuukauden tai puolen vuoden päästä, että mitä tavoitteita teki, jollei välillä muistuta itseään. Tässä kalenteri/vihko tai tiedosto toimivat erinomaisena apuna.
Ilman selkeitä tavoitteita jää helposti leijumaan, tekeminen hajaantuu ja huomaat vuoden päästä olevasi samassa pisteessä kuin aikaisemminkin.
Selkeästi määritellyt tavoitteet auttavat myös priorisoimaan työtehtäviä ja välttämään aikapyörteisiin joutumista, joissa energiaa kuluu paljon, mutta etenemistä ei tapahdu.
Lisäksi tavoitteiden asettaminen auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa sekä näkemään pienetkin edistysaskeleet. Tämä vahvistaa itseluottamusta ja auttaa uskomaan omiin kykyihin.

Miksi ylisuuret tavoitteet uuvuttavat herkän yrittäjän?
Kun tavoite tuntuu liian suurelta tai kaukaiselta, se saattaa aiheuttaa turhautumista ja lannistumista. Kunnianhimoisen ja täydellisyyteen pyrkivän herkän yrittäjän ylisuuret tavoitteet voivat johtaa ylisuorittamiseen ja sitä kautta uupumukseen. Tämä on erityisen ongelmallista, koska herkät yrittäjät kokevat stressin voimakkaammin ja palautuminen voi viedä aikaa.
Liian suuret tavoitteet voivat aiheuttaa jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta. Tällöin yrittäjä unohtaa pysähtyä arvostamaan saavutuksiaan ja tuntee, ettei mikään riitä. Tästä voi muodostua noidankehä, jossa vaatimukset itselle kasvavat jatkuvasti.
Pienin askelin – miten realistiset tavoitteet rakentavat menestystä?
Realistiset tavoitteet rakentavat itsetuntoa ja luovat onnistumisen kokemuksia. Jokainen askel vie lähemmäs suurempaa päämäärää. Realistiset tavoitteet auttavat herkkää yrittäjää pitämään huolta omasta jaksamisestaan ja välttämään ylisuorittamista.
Realistinen tavoite tuntuu myös mahdolliselta saavuttaa. Tavoitteen lisäksi on hyvä pohtia myös sitä, miten tavoite on saavutettavissa. Esimerkiksi jos tavoitteena on saavuttaa sadan tonnin myynti vuodessa, voi herkkä yrittäjä kokea sen vaikeaksi.
Sadan tonnin myyntitavoite on hyvä tavoite – jos sitä haluat, mutta se kannattaa pilkkoa pienempiin osiin. Samoin kannattaa miettiä, miksi sitä haluat. Jos motivaationa on “koska se tuntuu hyvältä ja muutkin tekee”, voi olla ettei motivaatio kanna kovin pitkälle.
Jos taas motivaationa on lisääntyneen rahasumman tuomat mahdollisuudet – esimerkiksi oma lisäkouluttautuminen, lomareissut, lisääntyneet harrastusmahdollisuudet tai ihan vaan lisääntynyt vapaa-aika, niin silloin motivaatio on kestävämpää.
Esimerkki pienin askelin etenemisestä:
Jos sadan tonnin myynti tuntuu vaikealta, olisiko 1,5 kertainen myynti mahdollinen? Otetaan vuoden tavoitteeksi tuo 1,5 kertainen myynti ja pilkotaan se pienempiin, konkreettisiin askeleihin.

Pohditaan ensin, miten siihen pääsee:
- mahdollistaako nykyinen palveluvalikoima tavoitteen vai tarvitseeko sitä muuttaa?
- mihin omat rahkeet riittää?
- jos palveluvalikoimaa tarvitsee muuttaa, miten muutetaan; otetaanko jotain lisää, pudotetaanko jotain pois?
- mitä haluan tehdä saavuttaakseni tavoitteen?
- pääsenkö tavoitteeseen yksin vai tarvitsenko ja haluanko apua?
- pärjäänkö yksin?
- otanko itselleni mentorin, joka auttaa myös käytännössä?
- tarvitsenko verkkokurssin käytännön tekemiseen apua – ostanko sitä jostain?
Tämän jälkeen pilkotaan lisää. Pilkotaan se vaikka näin:
- Haluan tehdä verkkokurssin – tarvitsen lisää osaamista verkkokurssin tekemiseen;
- opinnot verkkokurssin tekemiseen (8vko)
- ideoi kurssin aihe (1-7pv)
- selkeytä kurssin kohderyhmä (1-7pv)
- tee suunnitelma kurssin rakenteesta (1 vko)
- tee suunnitelma kurssin sisällöstä (1 vko)
- esimarkkinoi ( 2-4vko)
- tee ensimmäinen moduuli ( 1 vko)
- tee seuraava moduuli (näitä kohtia sen verran kun on moduleita) (1 vko)
Verkkokurssin voi tehdä moduuli kerrallaan tai valmiiksi ennen myyntiä. Valitse itsellesi sopiva tapa.
Näin saatiin tarpeeksi pieni tavoite, joka kuitenkin vie kohti sitä isoa tavoitetta. Kun tavoite pilkotaan pieniin, konkreettisiin vaiheisiin, se muuttuu saavutettavammaksi ja edistää tavoitteen toteutumista.
Miten asettaa tavoitteita?
Tavoitteiden asettamisessa voi hyödyntää SMART-mallia.
Wikipediassa SMART-mallista sanotaan näin: ”SMART-kriteerit liitetään yleensä Peter Druckerin tavoitejohtamisen käsitteeseen. Termin ensimmäinen tunnettu käyttäjä oli George T. Doran Management Review -lehden marraskuun numerossa vuonna 1981. SMART-tavoitteiden tärkein etu on se, että niitä on helpompi ymmärtää ja tiedostaa sen jälkeen kun ne on toteutettu.”
SMART-mallissa on 5 kohtaa:
Specific = selkeä: Tavoitteen tulee olla yksiselitteinen. Esimerkiksi “teen verkkokurssin”.
Measurable = mitattava: Mittari auttaa seuraamaan edistymistä. Esimerkiksi ylempänä oleva verkkokurssin suunnitelma on hyvä. Siitä voi pyyhkiä yli tai rastia kohta kerrallaan asioita -> edistyminen näkyy selkeästi.
Achievable = saavutettavissa oleva: Onko tavoite realistinen nykytilanteessa? Koska yllä oleva verkkokurssisuunnitelma on tehty ottaen huomioon sen, että nykyinen toiminta yrityksessä täytyy samalla jatkua, tavoite on saavutettavissa oleva.
Relevant = merkityksellinen: Tavoitteen tulee palvella yrityksesi (ja sinun) tavoitteita.
Time-bound = aikaan sidottu: Esimerkiksi ”teen verkkokursssin 3 kuukauden kuluessa ja myyn sitä 10 kappaletta siitä seuraavan kuukauden aikana”.

SMART-malli auttaa varmistamaan, että tavoitteet ovat saavutettavissa ja tukevat pidempään toimintaa.
Tavoitteita voi asettaa myös ilman SMART-mallia. Tällöin voit tehdä itsellesi muistiinpanot tai tiedoston siitä, mitä haluat sekä miten ja milloin haluat ne saavuttaa.
Itse suosittelen aloittamaan SMART-mallin mukaisesti. Kun tämän mallin sisäistää, tavoitteiden asettaminen helpottuu. Aikani harjoiteltua minulta tulee tämän mallin mukainen tavoitteiden asettaminen automaattisesti. SMART-malli opettaa mielen asettamaan tavoitteet realistisesti, mutta niin että ne vievät kuitenkin sekä itseä että yritystä eteenpäin.
Tavoitteiden seuraaminen ilman stressiä
Tavoitteiden seuraaminen on tärkeä osa prosessia, mutta sen ei tule aiheuttaa stressiä. Herkän yrittäjän kannattaa valita seurantatapa, joka tuntuu luontevalta. Esimerkiksi:
- kirjaa viikoittaiset saavutukset päiväkirjaan tai
- kirjaa saavutukset kuukausittain päiväkirjaan
- voit käyttää sovelluksia, jotka auttavat seuraamaan edistystä
- aseta välitavoitteita ja juhlista niiden saavuttamista
Välitavoitteet ovat merkityksellisiä, jotta saavutat isot tavoitteet. Riittävän pienet välitavoitteet lisäävät uskoa itseen ja omaan osaamiseen.
Tärkeintä on muistaa, että tavoitteiden seuraaminen on työkalu, ei itsessään päämäärä. Ole lempeä itsellesi ja muistuta, että jokainen askel vie lähemmäs unelmiasi.
Välähdys arjesta: herkän yrittäjän onnistumisen hetki
Kuvittele tilanne, jossa asetat realistisen tavoitteen, esimerkiksi verkkokurssin lanseeraamisen. Aluksi pohdit, että “onkohan minusta siihen”. Epäröinti on normaalia.
Laitat tavoitteen paperille ja pilkot sen osiin yllämainitulla tavalla.
Kahden kuukauden päästä olet opiskellut verkkokurssin tekemistä ja tiedät, miten pitää toimia.
Kuukausi eteenpäin ja pääset myymään verkkokurssiasi.
Saat haluamasi 10 asiakasta kuukaudessa ja he ovat kurssistasi innoissaan.
Hyvien palautteiden myötä verkkokurssisi saa myyntiä lisää ja huomaat olevasi kovaa vauhtia matkalla kohti isoa tavoitetta.
Saat vahvistusta siihen, että olet hyvä ja lisää uskoa omaan osaamiseesi. Samalla saat lisää rohkeutta asettaa uusia tavoitteita, jotka vievät sinua kohti (vieläkin) isompia tavoitteita!
Loppusanat
Nyt olet saanut tietää, miten pääset pienin askelin menestykseen sekä vinkit tavoitteiden saavuttamiseen.
Tavoitteiden asettaminen ei ole vain liiketoiminnan kehittämistä varten. Se on myös oivallinen tapa tukea omaa hyvinvointia ja kasvattaa itseluottamusta.
Kun tavoitteet ovat realistisia ja hallittavia, herkällä yrittäjällä on paremmat mahdollisuudet haluamaansa menestykseen ja saavuttaa sekä säilyttää levollinen olo arjessaan.
Lähteet:
wikipedia